محتوا > ساختار و نظم آموزشی در ایام تعطیلات

 ساختار و نظم آموزشی در ایام تعطیلات

والدین گرامی
در این ایام  با تعطیلی و یا کم شدن فرصت های دسترسی به اماکن و فضاهای آموزشی ، کودکان سنین پیش از دبستان این فرصت های ارزشمند برای کسب آمادگی ها و مهارت های لازم  را از دست داده اند. از این رو توجه  بر کارکرد های نظم بخشی و سازماندهیِ آموزشی توسط خود والدین ضروری به نظر می رسد . توصیه های زیر می تواند در این زمینه راهگشا باشد .
 مهد،پیش دبستان و مدرسه، علاوه بر نقش علم آموزی، کارکرد های بسیار مهم دیگری از جمله اجتماعی شدن ، پذیرش نظم ،چهار چوب و همچنین حرکت هدفمند و برنامه ریزی دارند.
اکنون که به دلیل بیماری کرونا متاسفانه فرصت حضور در این مراکز از کودکان خردسال گرفته شده، بسیار باید مراقب باشیم که اهداف و کارکرد هایی که در بالا ذکر شد مورد غفلت قرار نگیرد.
کودکان ما علاوه بر کسب دانش ،نیاز دارند سازماندهی و پذیرش چهار چوب ،نظم، برنامه ریزی، تعهد به برنامه، دنبال کردن هدف،شروع ،ادامه و پایان دادن به تکلیف،پذیرش دستور و برنامه از یک مربی و .... را نیز یاد بگیرند.
بنابراین اگر کودکان شما در محدوده ی ۴ تا ۶ سالگی هستند ،حتما و حتما از طریق جایگزین های موجود و یا اقدام صحیح در منزل این کار را انجام دهید.
♦️با ادامه وضعیت کنونی ،بی توجهی به این مساله، خطر بزرگی فرزندان ما را تهدید می کند.
سازماندهی و ساختار یکی از اصول مهم و پایه ای یادگیری، رشد و آماده شدن برای زندگی است.
این سازماندهی را از یک منظر می شود به چهار حیطه ی زیر تقسیم کرد که شما می توانید با توجه و دقت روی مثال های هرکدام ، با خلاقیت خودتان در آن زمینه با کودک خود کار کنید:
۱.زمان: هر فعالیت زمان داشته باشد، برنامه داشته باشید، ساعت و چرخه ی خواب را تنظیم کنیدو ... .
۲.مکان: در یک اتاق یا گوشه ی خاص کار کنید .یا هر فعالیت یک مکان خاص داشته باشد.
۳.ابزار کار ،کتاب ها، اسباب بازی ها،چیدمان کمد ،چیدمان داخل کیف و ... طبقه بندی شده و قانون داشته باشد .
۴.تکلیف:در حیطه های مختلف تکلیف مشخص کنید مثلا رنگ آمیزی، نقاشی، لگو، شعر، کاردستی،ریاضی، اطلاعات عمومی، بازی،و حتی زنگ تفریح بدهید.
و بتدریج طی چند ماه از تکالیف کوتاه و جذاب به شکل بازی به سمت تکالیف طولانی تر و جدی تر بروید .
** حالا که مهد و پیش دبستان تعطیل است، شما زمان بندی و کار و عمل با برنامه را آموزش دهید.
**البته لازم به یادآوری است درک زمان ،یک روال و روند رشدی دارد و افزایش سن به همراه آموزش و تجربه بتدریج آنرا شکل میدهد.
ولی فعلا اقدامات زیر که به عنوان نمونه آورده شدند،می تواند کمک کند :
* تاکید بر شب و روز و ویژگی ها و فعالیت های مرتبط با آن 🌓☀️🌚
*تاکید بر صبح ،ظهر، عصر و شب و فعالیت های مرتبط با آن. مثل صبحانه ،ناهار ،و ... و برنامه های روزانه، تلویزیون
* اگر مقدور است آموزش ایام هفته، اول با شعر ،و بعد با ارتباط دادن آن با برنامه های ثابت
*آموزش ارتباط ساعت با چند برنامه ی ثابت، از طریق علامت زدن یا برچسب زدن روی ساعت .مثلا ساعت ۵ هر روز کارتون فلان شروع میشه و بابا هر روز عصر ساعت ۷ میاد.
*آموزش صبر ،مثلا ۵ دقیقه بعد فلان کار را شروع میکنیم. با کمک ساعت شنی یا تایمر ⏳⏳
*آموزش برنامه، مثلا اول رنگ آمیزی، بعد توپ بازی ،بعد ناهار .
*
*****ضمنا حتما از زمان ها و برنامه های کوتاه شروع کنید .
همچنین فراموش نکنید ،ضروری است چرخه ی خواب هر چه سریعتر درست شود ،یعنی ۸ صبح بیدار شویم و ..... ساعت ۹ شب بخوابیم.
موارد بالا مثال هایی از سازماندهی و آموزش زمان بودند ،بقیه را با مطالعه وخلاقیت خود اجرت کنید.
 
دکتر فربد مفیدی

دیدگاه ها

شما می ‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید